Od dłuższego czasu z ogromnym zainteresowaniem analizuję świat sportu oraz mechanizmy, które stoją za jego stałym i dynamicznym rozwojem. Obecnie to już nie tylko rywalizacja i emocje kibiców, ale i ogromny biznes, w którym kluczową rolę odgrywają sponsorzy. Bez ich wsparcia wiele rozgrywek nie miałoby takiej rangi i oprawy, jaką znamy.
Od razu można zauważyć, że w gronie najważniejszych sponsorów pojawiają się marki odzieżowe, producenci napojów oraz firmy związane ze światem finansów czy rozrywką. Nie brakuje również przedsiębiorstw działających w obszarze hazardu, gdzie szczególnie popularne są marki bukmacherskie czy internetowe kasyna. W tym artykule postaram się przedstawić największych sponsorów w świecie sportu, pokazując, jak ich obecność zmienia oblicze tej branży.
7 największych sponsorów sportowych dominujących w światowych rozgrywkach
Na portalu Znaki.FM opisujemy często najlepsze kasyno na prawdziwe pieniądze online, pokazując ich ofertę, dostępne bonusy, a także najciekawsze gry. Zagłębiając się w świat sportu, zauważam, że nie brakuje tam firm, które inwestują ogromne środki w sponsoring i promocję. Wśród nich znajdziemy marki odzieżowe, producentów napojów czy technologiczne koncerny. I to właśnie w gronie 7 największych mecenasów sportowych na świecie można wyróżnić również kasyno internetowe, które okazuje się być poważnym sponsorem najlepszych rozgrywek.
Nike
Amerykańska firma Nike niemal od początku założenia angażuje się w sponsoring sportowy. Dzisiaj wspiera wiele dyscyplin, od piłki nożnej, przez koszykówkę, lekkoatletykę, aż po sporty niszowe, a nawet rozgrywki młodzieżowe. Marka ta buduje swój prestiż nie tylko przez produkcję sprzętu i obuwia, ale i przez współpracę z najlepszymi sportowcami i klubami.
Przykładowo, od wielu lat zaopatruje aktualnego zwycięzcę Ligi Mistrzów, czyli Paris Saint-Germain. W gronie pojedynczych graczy można wskazać, że marka projektuje korki piłkarskie do gry dla Kyliana Mbappé i Cristiano Ronaldo. W koszykówce jednym z najbardziej rozpoznawalnych związanych z Nike zawodników jest LeBron James, a jego linia obuwia znajduje się wśród najlepiej sprzedających się modeli. W lekkoatletyce firma sponsorowała Usaina Bolta. Wśród tenisistów można wskazać Carlosa Alcaraza.
Betway
Brytyjską marką znaną w branży hazardu i zakładów sportowych, od lat inwestującą w sponsoring, jest Betway. Sponsoruje ona wiele klubów piłkarskich, rozgrywek sportowych i wydarzeń e-sportowych na całym świecie. Wśród najbardziej znanych współprac można wskazać, iż przez 10 lat (2015-2025) była głównym sponsorem klubu z Premier League, West Hamu United. W tamtych rozgrywkach ma na koncie także kontrakty z Arsenalem oraz Brighton & Hove Albion.
Jeśli chodzi o piłkę nożną, to poza rynkiem brytyjskim marka wspierała chociażby Atletico Madryt i VfB Stuttgart. Betway angażuje się i w inne sporty. Chociażby jest sponsorem tenisowych turniejów, na przykład MercedesCup, jak również wspiera scenę e-sportową przez partnerstwo z organizatorem BLAST.
Firma, operując w sektorze gier i hazardu, musi też uwzględniać regulacje prawne dotyczące odpowiedzialnego promowania zakładów oraz hazardu. W wielu krajach sponsoring firm bukmacherskich czy kasyn online podlega ograniczeniom. W związku z tym warto wiedzieć, że nie w każdych rozgrywkach może ona podjąć dowolną współpracę.
Adidas
Niemiecka firma Adidas od wielu dekad aktywnie angażuje się w sponsoring sportowy, budując swoją pozycję nie tylko dzięki odzieży i obuwiu, ale także przez współpracę z najlepszymi klubami i zawodnikami. Odgrywa ogromną rolę w piłce nożnej, lekkoatletyce oraz w innych dyscyplinach, jak tenis czy sporty halowe. Przykładami klubów piłkarskich współpracujących z firmą są Juventus, Real Madryt, Bayern Monachium czy Manchester United.
W gronie indywidualnych sportowców od lat najważniejszą twarzą marki pozostaje Lionel Messi. Innymi gwiazdami piłki wspieranymi przez nią są Mohamed Salah, Son Heung-min czy Lamine Yamal. Tenisistami zakontraktowanymi z Adidas są między innymi Jessica Pegula, Alexander Zverev, Stefanos Tsitsipas i Hubert Hurkacz. Wśród lekkoatletów można wskazać Natalię Bukowiecką, Noaha Lylesa i Granta Hollowaya.
Coca-Cola
Amerykańska firma Coca-Cola od niemal stu lat aktywnie angażuje się w sponsoring sportowy, budując swoją pozycję poprzez współpracę z najlepszymi organizacjami na świecie. Odgrywa znaczącą rolę w piłce nożnej, koszykówce, lekkoatletyce, jak również w wielu innych dyscyplinach. Była pierwszym komercyjnym sponsorem Igrzysk Olimpijskich, począwszy od Amsterdamu 1928 i od tego czasu wspierała każde kolejne zawody.
Jest też partnerem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego oraz Paraolimpiady, promując inkluzywność i równość w sporcie. W piłce nożnej jest sponsorem Mistrzostw Świata FIFA już od lat 70., a w 2025 roku powróciła do Premier League jako oficjalny partner napojów z swoimi brandami, czyli: Coca-Colą, Powerade i Smartwater. W przeszłości znana była współpraca marki z Chicago Bulls w NBA, a aktualnie jest ona partnerem drużyny Atlanta Hawks.
Visa
Sponsoringiem od wielu lat zajmuje się amerykańska firma Visa, znana z wydawania kart płatniczych. Jest globalnym partnerem Igrzysk Olimpijskich od 1986 roku oraz pierwszym sponsorem Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego od 2003 roku. Ponadto współpracuje z FIFA jako Oficjalny Partner Płatniczy Mistrzostw Świata 2026. Od 1995 roku jest sponsorem NFL, zapewniając oficjalne usługi płatnicze podczas Super Bowl i innych wydarzeń tej ligi.
W sporcie motorowym od 2024 roku Visa współpracuje z zespołem Formuły 1, sponsorując drużynę Visa Cash App Racing Bulls Formula 1 Team. Jeśli chodzi o indywidualnych sportowców, to marka wspiera takie światowe gwiazdy, jak tenisistka Iga Świątek, snowboardzista Oskar Kwiatkowski, sprinter Noah Lyles, piłkarz Lamine Yamal, piłkarka Alexia Putellas i wiele innych osób.
888Casino
Następny duży sponsor w świecie sportu to 888Casino, czyli marka działająca w branży hazardu i gier online. Przez kilka lat w pierwszej dekadzie tego stulecia była tytularnym partnerem Mistrzostw Świata w snookerze. Wspierała także klub z NFL o nazwie New York Jets, dzięki czemu jej branding był widoczny na MetLife Stadium. Firma zajmuje się też sponsoringiem w piłce nożnej.
Można tutaj wskazać współprace z drużynami Dundalk FC czy wcześniej Dinamo Bukareszt. Logo operatora kasyna online pojawiało się na koszulkach, sprzęcie treningowym, stadionie oraz w materiałach klubowych. W Kanadzie 888Casino weszło w partnerstwo z drużyną ultimate frisbee Toronto Rush, zostając jej oficjalnym sponsorem i partnerem na koszulkach.
PepsiCo
Ostatnim ze sponsorów, na którego chcę zwrócić uwagę w tym artykule dla portalu Znaki.FM, jest globalny gigant branży spożywczej i napojów, czyli korporacja PepsiCo, która od lat aktywnie angażuje się w branżę sportową na wielu poziomach. Aktualnie obowiązuje ją partnerstwo z Ligą Mistrzów UEFA zawarte na okres 2024-2027. Firma jest również sponsorem kobiecego futbolu w UEFA i w związku z tym wspiera Ligę Mistrzyń Kobiet i imprezy międzynarodowe reprezentacji do roku 2030.
Oprócz piłki nożnej PepsiCo finansuje także wydarzenia związane z koszykówką. Ma wieloletnią umowę marketingową z NBA i WNBA. Wśród indywidualnych sportowców związanych z marką można wskazać piłkarzy Jacka Grealisha, Sona Heung-Mina, Viniciusa Juniora czy koszykarza LeBrona Jamesa.
Zakończenie
Kończąc ten artykuł, muszę mocno podkreślić, że najwięksi sponsorzy sportowi odgrywają kluczową rolę w rozwoju współczesnych rozgrywek, wpływając nie tylko na sam ich prestiż, ale także na sposób, w jaki sport postrzegany jest przez kibiców na całym świecie. Widać wyraźnie, że obok marek odzieżowych czy producentów napojów coraz większe znaczenie zdobywają również firmy związane z hazardem.
Internetowe kasyno czy bukmacherzy inwestują w sport ogromne środki, które pozwalają rozwijać zarówno tradycyjne dyscypliny, jak i nowe formy rywalizacji, takie jak e-sport. Sponsoring sportowy to dziś jeden z najważniejszych filarów promocji globalnych marek, a jego wpływ będzie się jeszcze nasilał w kolejnych latach.
Autor: Jan Kowalczyk, Znaki.fm.






